Ervaringen in New York - Reisverslag uit Brooklyn, Verenigde Staten van Maarten Krol - WaarBenJij.nu Ervaringen in New York - Reisverslag uit Brooklyn, Verenigde Staten van Maarten Krol - WaarBenJij.nu

Ervaringen in New York

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

20 Mei 2017 | Verenigde Staten, Brooklyn

Na al weer ruim een maand zijn we al aardig in de stad geïntegreerd.

Elke ochtend stappen Florian en ik op Utica Station op de A-lijn van de subway. Florian stapt uit bij Jay Street, downtown Brooklyn, waar zijn high school is. Ik rijd nog een klein half uur verder tot 125 Street, ten noorden van Central Park op Manhattan, waar de campus van de universiteit is waar ik werk.

Florian zit op de Brooklyn International High School, een school voor "nieuwkomers". Hij heeft er goed zijn draai gevonden in een klas met kinderen uit Jemen, Dominicaanse Republiek, China, Nepal, Guatemala, Tibet, Mexico, ... Hij heeft les in Engels, geschiedenis, wiskunde, natuurkunde, gymnastiek en dans, en doet vooral projecten in groepsvorm. Thuis moet hij nog wat vakken van Kottenpark (school in Enschede) bijhouden, zodat de school hem in de zomer met gerust hart kan laten overgaan naar de 5e klas ...

Ik breng mijn werktijd door op het Advanced Science Research Center van de campus van City College of New York, een van de vele campussen van de City University of New York (die totaal meer dan 500.000 studenten heeft!). Het is een campus met mooie oude gebouwen, maar ik zit in een spiksplinternieuw gebouw. Zo nieuw, dat de airco nog niet erg ingeregeld is en ik bijna altijd een trui aan heb (ook als het buiten 34 graden is). Ik heb leuk contact met collega's hier en het werk hier kan een leuke opstap worden voor samenwerking op langere termijn.

Denise gaat 3 dagen per week naar New Haven, maar daar schrijft ze zelf wel wat meer over.

Vooral in de weekends zien we heel wat van New York. Een dag hebben we gefietst, over de prachtige Brooklyn Bridge en langs de Hudson. We kwamen uiteindelijk bij het World Trade Center uit, waar een indrukwekkend herdenkingsmonument is voor de slachtoffers van 9/11.

Bij een bezoekje aan Coney Island gingen we naar het New York Aquarium. Dat ligt aan het strand op het zuidelijkste deel van Brooklyn. We zagen prachtige vissen, een leuke zeehondenshow, en vonden ook mooie schelpen op het strand. Heerlijk, zo'n strand op een uurtje subway vanaf huis!

Een ander weekend gingen we naar Prospect Park (in Brooklyn); voor de mensen die Potsdam kennen: een soort van park Babelsberg maar dan zonder rivier en kastelen maar met baseballende kinderen en een miljoenenstad er om heen. Schattig, die kleine kinderen die met een flinke knuppel langs een bal maaien, waar ze "bij ons" achter een voetbal aan zouden rennen.

Al snel kregen we kort bezoek van Annelieke en Anne. Samen gingen we `s avonds naar de Brooklyn Bridge, waar je over de East River prachtig uitkijkt over downtown Manhattan. Ook Jeroen kwam even langs, toen hij voor zijn werk in NY was.

Van de vele musea hier krijgen we langzaamaan wat mee. In diverse bezettingen waren we o.a. al bij het Metropolitan, het American Museum of Natural History, Museum of the Native Americans. Teveel om te zien hier!

Het weer kan hier heel apart zijn en vooral erg snel omslaan. Was het vorig weekend nog 12 graden en midden afgelopen week 34 graden, nu is het week beneden de 20. Vooral die 34 graden kwam hard aan, in een appartement zonder airco en zonder tuin of balkon. Dat wordt nog wat in de zomer die hier flink warm schijnt te zijn!